جنگ افزار شناسی

معرفی ادوات نظامی

F 20

این جنگنده تاکتیکی بر خلاف جنگنده F-5 با دو موتور از یک موتور جنرال الکتریک با نام F404-GE-100 که در F-18 هم به کار رفته و دارای تراست ۱۸۰۰۰ پوند بهره می برد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه دوازدهم خرداد 1389ساعت 17:19  توسط حمید محمد صادق  | 

بمب های الکترو مغناطیسی

بمب های الکترومغناطیس بمب هایی هستند که برای تخریب هدف،از یک پالس شدید الکترومغناطیس بهره می برند.اثرات مخرب پالس الکترومغناطیس،تمام سامانه های الکتریکی و الکترونیکی در شعاع تخریب را از کار می اندازد. از آنجاییکه بدن موجودات زنده و از جمله انسان در مقابل امواج الکترومغناطیس مقاوم است،لذا انفجار این نوع بمب تلفات انسانی به همراه ندارد،اما اثرات مخرب آن بر روی سامانه های اطلاعاتی،بویژه انواع بمب های الکترومغناطیس با فناوری هسته ای که شعاع تخریب بسیار گسترده ای دارند،عملا جامعه هدف را به پیش از عصر اطاعات باز میگرداند. تصویر



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه دوازدهم خرداد 1389ساعت 16:22  توسط حمید محمد صادق  | 

انتونف 225 بزرگترین هواپیمای جهان

+ نوشته شده در  یکشنبه دوم خرداد 1389ساعت 19:53  توسط حمید محمد صادق  | 

بالگرد تهاجمیMI-28 Havoc

+ نوشته شده در  شنبه یکم خرداد 1389ساعت 18:1  توسط حمید محمد صادق  | 

توپ دریایی فجر27 پیشرفته ترین توپ جهان

+ نوشته شده در  شنبه یکم خرداد 1389ساعت 17:32  توسط حمید محمد صادق  | 

کمانچی اولین هلی کوپتر رادار گریز

کمانچی اولین هلی کوپتر رادار گریز




ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه سی ام اردیبهشت 1389ساعت 14:41  توسط حمید محمد صادق  | 

سیستم دفاع هوایی Patriot

سیستم دفاع هوایی Patriot

پاترویتیک سیستم دفاع هوایی موشکی هدایت شونده است که توانایی مقابله با موشک های بالستیک تاکتیکی , موشک های کروز, و هواپیماهای پیشرفته (به طور پایه پرنده های هوا_تنفس )را در تمامی شرایط آب و هوایی ودر هر ارتفاعی داراست.ویژگیهای کلیدی سیستم PATRIOT رادار مرکب چندکاره, هدایت تعقیب از طریق موشک و نرم افزار مدرن و همچنین عملکرد خودکار گسترده است. PATRIOTیا (MIM-104 )توسط کمپانی (ریتیون) در ماساچوسف و شعبه موشک ها وکنترل آتش کمپانی (لاکهید مارتین ) در فلوریدا ساخته شده است. علاوه بر ایالات متحده , کشورهای آلمان  , یونان, رژیم اشغال گر قدس, ژاپن , کویت, هلند, عربستان سعودی و تایوان نیز مجهز به این موشک هستندومصر نیز به تازگی صاحب این سیستم دفاع موشکی توانمند شده است. سیستم دفاع موشکی PATRIOT به طور گسترده در عملیات اخیر تهاجم به عراق شرکت داشته وبا استقرار در کویت موفق به از بین بردن تعدادی از موشک های عراقی شلیک شده به کویت شد. شایان توجه است در عملیات مذکور از نسل جدید این سیستم یعنی PAC-3 وموشک های باهدایت پیشرفته تر استفاده شده بود.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/eb/Patriot_System_2.jpg


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه سی ام اردیبهشت 1389ساعت 13:23  توسط حمید محمد صادق  | 

هلی کوپتر


پرواز بالگرد تهاجمی
**شاهد۲۸۵ **
ساخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
نسل جدید بالگردهای تهاجمی سبک با نام شاهد 285 ساخته شده از جانب متخصصان توانمند نیروی هوایی سپاه به همراه سایر بالگردهای ساخت سپاه از سری شاهد به پرواز درآمدند و خلبانان نیروی هوایی سپاه مراحل مختلف عملیات هوایی شامل پرواز جمع ، درگیری و رزم نزدیک، پشتیبانی نزدیک یگانهای زمینی، جابه جایی سریع فرماندهان و نیز هدف گیری تانکها و شناورهای دشمن فرضی را یکی پس از دیگری با موفقیت انجام دادند.

بالگرد تهاجمی سبک شاهد 285 که نخستین بار مورد استفاده قرار گرفت با دو کاربری هوایی و دریایی از جدیدترین دستاوردهای پروژه بزرگ شاهد محسوب می شود و براساس نیازهای حال و آینده نیروهای مسلح و با فناوری صد در صد بومی پس از پشت سر گذاشتن مراحل تحقیقاتی و طی تست ها و آزمایش های گوناگون اکنون در مرحله تولید انبوه قرار گرفته است.

ابعاد کاملا آیرو دینامیک، تحرک عملیاتی، چالاکی فوق العاده، قابلیت عملیاتی شدن سریع، کارآیی بالا، حمل انواع راکت های ضد زره، ضد شناور و انواع تیربارها از ویژگی های منحصر به فرد بالگرد شاهد 285 است که با شرایط جغرافیایی کشور نیز سازگاری دارد.

پدافند هوایی متحرک در برابر پرنده های دشمن، حضور در تیم های شناسایی- آتش، انهدام مواضع زمینی و اهداف دریایی از ماموریتهای پیش بینی شده این بالگرد به شمار می رود و در آینده نزدیک نیز در ماموریتهای درگیری در مناطق مرزی و ناامن سازی محیط های عملیاتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
فرمانده كل سپاه در ادامه با تبریك سالروز آزادسازی خرمشهر، افزود: مركز تحقیقات نیروی هوایی سپاه كه بعد از جنگ تاسیس شد با هدف تامین نیازهای بالگردی سپاه تلاشی بی‌وقفه را آغاز كرد و امروز طراحی و تولید بالگردهایی با كیفیت بالا و قدرت مانور بی‌نظیر حاصل تلاش شبانه‌روزی متخصصان نیروی هوایی سپاه در این مركز است.
وی خاطر نشان كرد: قدرت طراحی متخصصان ما به قدری بالا رفته كه تمام مراحل طراحی تا تولید این بالگردها در كمتر از یكسال صورت گرفته و درآینده نزدیك شاهد حضور فراوان و انبوه این بالگردها در سامانه دفاعی نیروهای مسلح كشور خواهیم بود.
فرمانده كل سپاه تصریح كرد: پرنده‌های شاهد 285 با قدرت مانور بالا نسبت به بالگردهای مشابه خارجی و كارآیی بی‌نظیر در نبرد نامتقارن توانمندی سپاه را در نبرد ناهمطراز و موارد خاص افزایش خواهد داد.

به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران با دستیابی کامل به دانش فنی طراحی و ساخت انواع بالگرد در زمره معدود کشورهای دارنده این تکنولوژی فوق پیشرفته قرار گرفت.

هلیکوپتر رزمی شاهد ۲۸۵
__________________
 






  #48  
 





هلیکوپتر سوپر پوما :







هلیکوپتر سوپر پوما(ساخته شده در کارخانجات Aérospatiale )هلیکوپتری است که برای مصارف نظامی وهمچنین غیر نظامی به بازار عرضه شده است
سوپر پوما مدل بزرگتر و بهینه تر نمونه ی اولیه هلیکوپتر پوما ساخته شده توسط Aérospatiale میباشد و اولین پرواز خود را در تاریخ 13 سپتامبر 1987 به ثبت رسانده است
این مدل که بسیار موفق از اب در امده در 37 ارتش نظامی در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است وتقریبا هزاران کاربر غیر نظامی دارد
سوپر پوما به صورت حرفه ای در شرکت نفتی دریای شمال مورد استفاده پرسنل قرار گرفته شده و وظیفه انتقال کارمندان و تجهیزات به سکوهای نفتی و برگشت از انجا را به عهده دارد
مدل ساخته شده برای مصارف غیر نظامی ظرفیت حمل 18 نفر مسافر و 2 نفر خدمه را داراست
یک مدل بزرگترنیز در بین مدلهای ویژه نظامی مخصوص عملیات جستجو و شناسایی وجود دارد
از سال 1990 به بعد سوپر پوماهای نظامی با عنوان Cougar. به بازار عرضه میشوند


مدلهای سوپر پوما:
As331 مدل اولیه
As332aگونه ی تجاری
As332b گونه ی نظامی
As332b1 اولین گونه ی نظامی
As332c گونه ی تولید شده ی غیر نظامی
As331c1 گونه شناسایی
As332f گونه ی نظامی ضد زیر دریایی و ضد کشتی
As332f1 مدل نیروی دریایی
As332l گونه ی غیر نظامی با موتورهای بهتر و کابین جادارتر(بعضی اوقات سوپر تایگر نامیده میشود)
As332l1 مدل کشیده تر غیر نظامی
As332l2 وسیله ی حمل و نقل غیر نظامی
As332m گونه ی نظامی
As332m1 گونه نظامی کشیده تر

اپراتر های غیر نظامی:
اذربایجان
المان
فنلاند
نروژ
کانادا
هنگ کنگ
اسلند
مالزی
مراکش
انگلیس

اپراتر های نظامی:
ارژانتین
شیلی
برزیل
یونان
اندونزی
کویت
مکزیک
عمان
نیجریه
عربستان سعودی
سنگاپور
اسپانیا
سوییس
تایلند
ونزوئلا
ویتنام

مشخصات AS332L2:
خدمه:2نفر
ظرفیت:24 نفر
طول:16/3 متر
قطر ملخ:15/6 متر
ارتفاع:4/6 متر
وزن هلیکوپتر خالی:4460کیلوگرم
بیشترین وزن هنگام تیک اف:8600کیلوگرم
پیشرانه:دو موتور توربوشفت
توربومکا ماکیلا 11a که هرکدام قدرتی به اندازه ی 1357 کیلووات تولید میکنند
حداکثر سرعت:278 کیلومتر بر ساعت
برد:831 کیلومتر
سقف پرواز:3200 متر
نرخ سعود:8/2 متر بر ثانیه







  #49  





 


هلیکوپتر تهاجمی کاموف 50(black shark)با کد انتخابیHokum Aیکی از بهترین هلیکوپترهای شناخته شده در جهان است.این هلیکوپتر در قالب دو گونه طراحی گشته که نوع 2سرنشینه آن (کاموف 52) به (Alligator) و با کد انتخابیHokumBموسوم است.این هلیکوپتر توانای روسی قابلیت حمله به اهداف زمینی و هوایی مختلف را در ساعات مختلف شبانه روزراداراست.



حداکثر سرعت لول کاموف 310 کیلومتر بر ساعت بوده و از برد رزمیی برابر 460کیلومتر برخوردار است. کاموف توسط دفتر طراحی در روسیه طراحی گشته و از دو موتور توربوشفت کلیموف (تی وی 3-117 وی ام آ) هر کدام به قدرت2200شفت اسب بخار برای تولید نیروی تراست خود بهره می برد.این موتورها در دوسمت بدنه هلیکوپتر واقع شده و این امر بقاپذیری بالایی به این هلیکوپتر بخشیده است.این هلیکوپتر می تواند حدود2تن انواع تسلیحات شامل موشک های ضدتانک ،راکت های غیرهدایت شونده در کالیبرهای مختلف،موشک های هوا به هوا و انوع بمب ها را در چهار محل زیر دو بال کوچک نصب شده در وسط حمل کند.که از مهم ترین موشک های آن می توان به Vikhrشاره داشت.




این موشک هدایت لیزری مافوق صوت ضدتانک در دو محل نصب زیر بال به تعداد 12 عدد حمل می شود.که از کارایی های آن به هدف گیری دور برد از فاصله هشت کیلومتری و دقت آن اشاره داشت این هلیکوپتر همچنین مجهز به یک توپ30میلیمتری با برد چهار کیلومتر است.کاموف کا-50یک هلیکوپتر کاملاً آکروباتیک بوده و قابلیت انجام انواع مانورها مانند رول فانل و لوپ را داراست.قطر روتور اصلی این هلیکوپتر 14.5 متر بوده در حالیکه درازای هلیکوپتر مقداری نزدیک به 15.9 متر است.ارتفاع خود هلیکوپتر حدود 5 متر می باشد.لازم به ذکر است کاموف کا50 نخستین هلیکوپتر عملیاتی جهان مجهز به سیستم اجکت یا پرتاب صندلی خلبان بوده که خلبان را قادر می سازد در تمامی ارتفاعات و سرعت ها از این سیستم بهره برد.



سیستم اویونیک پروازی این هلیکوپتر نیز به انواع سیستمهای ناوبری اینرسیالی ،(آی ان اس)خلبان اتوماتیک و سیستم هد آپ دیسپلی (اچ یو دی)یا نمایشگر مربوط به هدفگیری و سایر اطلاعات که در شیشه کابین جلو خلبان تعبیه شده مجهز است.وزن هلیکوپتر در حالت عادی یا وزن خام آن برابر 7.692 کیلوگرم است که در هنگام تیک-آف متعادل به9.800 کیلوگرم رتقا یافته و پس از تیک-آف پایانی حداکثر وزن برخاست، به 10.800 کیلوگرم می رسد.

روتورهای این هلیکوپتر طوری طراحی شده که برخلاف هم چرخش می کنند و قابلیت هایی مانند قابلیت پرواز ساکن در ارتفاع 4000 متری و نرخ صعود ده متر بر ثانیه ، قابلیت انجام مانور و چابکی فوق العاده حتی در سرعت های بالا،تقلیل تاثیر اغتشاش هوا و باد ،کاهش علائم راداری و صوتی و افزایش قدرت به میزان ده تا پانزده درصد را به این هلیکوپتر چابک بخشیده است.



ناگفته نماند شرکت های (سکستانت)و (تامسون)از فرانسه نیز در ساخت سیستم های اویونیکی این هلیکوپتر با کاموف همکاری گسترده ای داشته اند.هلیکوپترهای کا-50 و کا-52 در هشتاد و پنج درصد قطعات مشترکند هرچند اضافه شدن سیستمهای چندمنظوره موجب افزایش وزن و در نتیجه کاهش عملکرد پروازی کا-52 نسبت به کا-50 شده ،ولی در کل مزیت خود را نسبت به رقبای همطراز خود حفظ کرده است و از این حیث نه تنها جزو بهترین بالگردهای روسی، بلکه در زمره برترین بالگردهای تهاجمی-تدافعی و درکل عملیاتی جهان قرار می گیرند.
منبع:مجله صنايع هوايي



__________________







  






کبرا نخستین هلیکوپتر عملیاتی در جهان غرب بود که به طور اختصاصی برای ماموریتهای تهاجمی ساخته شد، و از همین رو، نیای همه هلیکوپترهای هجومی و ضد تانک امروزین به شمار می رود. از اوایل دهه ی 1960 میلادی و در جریان جنگ ویتنام استفاده گسترده از هلیکوپترهای مسلح رواج یافت. محدودیتهای هلیکوپترهای همه منظوره که با اصلاحاتی تبدیل به ماشین های جنگی شده بودند، منجر به تلاش برای تکمیل هلیکوپترهایی با ماموریتهای ویژه شد.
هلیکوپتر کبرا با قدرت آتش و مانورپذیری بی سابقه ای که از خود نشان داد، از هنگام جنگ ویتنام در تمامی عملیات نظامی آمریکا حضور داشته است. کبرا هنوز هم در واحد تفنگداران دریایی آمریکا و نیز در نیروهای مسلح هشت کشور دیگر – از جمله ایران – به پرواز ادامه می دهد.
ای اچ – 1 یا "هیوی کبرا"، نواده هلیکوپتر ترابری/همه منظوره یو اچ – ا "هیوی" به شمار می رود و برای اولین بار در میانه دهه 1960 برای خدمت در نیروی زمینی آمریکا تکمیل شد، زمانی که نیاز مبرمی به یک هلیکوپتر مسلح سبک و سریع حس می شد که اختصاصاً برای حمل جنگ افزار طراحی شده باشد و بتواند با دقت زیاد به هدفها ضربه بزند.
در نمونه اولیه کبرا، موتور؛ انتقال قدرت و دیگر اجزای اصلی "هیوی" حفظ شده بود، اما بدنه پهن "هیوی" جای خود را به بدنه ای باریک با صندلیهایی پشت سر هم داد. شرکت بل، این هلیکوپتر جدید را با سرمایه گذاری خودش تکمیل کرد.
در همان هنگام شرکت "لاکهید هلیکوپتر" به سفارش ارتش آمریکا، هلیکوپتر "ای اچ – 56 ای" یا "شاین" را برای پاسخگویی به نیاز به یک "سیستم پیشرفته پشتیبانی آتش هوایی" ساخت و نخستین نمونه آزمایشی آن را در سال 1967 بیرون داد. اما ارتش آمریکا خواهان هلیکوپتری بود که سیستم کنترل آتش و ناوبری آن به پیچیدگی "شاین" نباشد. نیاز شدید به استفاده از هلیکوپترهای زرهپوش مسلح در جنگ ویتنام، و موفقیت هلیکوپتر ساخت شرکت "بل"، باعث شد ارتش آمریکا پیش نمونه ها و نیز انواع تولیدی این هلیکوپتر را سفارش دهد و تولید "شاین" را بایگانی کند.
آنچه در این هلیکوپتر جدید از هیوی کبرا به ارث رسیده بود، بدنه باریک با کابین های پشت سر هم (تیرانداز در جلوی خلبان)، موتور "لایکامینگ تی – 53"، بالکهای جانبی با مقرهای حمل سلاح، و برجک تیربار زیر پوز بود. "ای اچ – 1 جی" یا همان کبرای جدید، از ملخ های پهن تر و بدنه ی باریکتری سود می جست که سرعتی دو برابر یو اچ – 1 به آن می بخشید.

کارآیی کبرا سبب شد که تفنگداران دریایی آمریکا نیز خیلی زود به استفاده از آن در جنگ ویتنام بپردازند و نمونه خاصی از آن را در سال 1968 سفارش بدهند. واحد تفنگداران دریایی خواستار نمونه ی دوموتوره ی کبرا بود، و از همین رو بود که هلیکوپتر ای اچ – 1 ج یا "کبرای دریایی" تکمیل شد. این نمونه دارای دو موتور توربوشفت "پرت اند ویتنی تی 400" بود که پیشرانه آن را افزایش می داد. کبرای دریایی همچنین از یک تیربار پوز جدید بهره می برد، یعنی تیربار سه لوله 20 میلیمتری "اکس ام – 197".
ای اچ – 1 جی برای انجام این ماموریتها طراحی شد:
- اسکورت مسلح هلیکوپترهای حامل نفرات و بار
- سرکوب آتش دشمن در منطقه نبرد
- شناسایی مسلحانه
- نشانه گذاری هدف برای هواپیماهای تهاجمی
- حمله دقیق به هدفهای زرهی
- دفاع از خود و هلیکوپترهای دیگر در برابر آتش هوابه هوای دشمن
نخستین هلیکوپترهای ای اچ – 1 ج از مجموع 67 فروند،در سال 1971 به تفنگداران دریایی آمریکا تحویل داده شدند و تا پایان جنگ ویتنام در عملیات رزمی شرکت جستند.
موفقیت عملیاتی کبرا، کشورهای مختلفی را بر آن داشت تا این هلیکوپتر را به کار گیرند. در نتیجه، نیروهای مسلح اسرائیل، ترکیه، یونان، بحرین، ژاپن، اردن، پاکستان، کره جنوبی، تایوان و تایلند نیز سفارش خرید کبرا دادند.
هواپیمایی نیروی زمینی ایران (هوانیروز) در طول دهه ی 1970 میلادی برنامه گسترش عظیمی را در دستور کار خود نهاد که در نهایت آن را به بزرگترین نیروی هلیکوپتری منطقه و چهارمین نیروی بهره برداری کننده از هلیکوپترهای نظامی در جهان بدل ساخت.
هوانیروز نخست 300 فروند هلیکوپتر ترابری / همه منظوره "بل 214 ای" را که به "اصفهان" شهرت یافت سفارش داد. در پی آن، بیش از 200 فروند هلیکوپتر تهاجمی کبرا از نوع ای اچ – 1 ج در دستور کار قرار گرفت. هوانیروز در تجهیز ناوگان خود دست به خریدهای گسترده دیگری نیز زد، از جمله 185 فروند هلیکوپتر "آگوستا – بل 206" ساخت ایتالیا، حدود 100 فروند هلیکوپتر "آگوستا – بل 205"، و 66 فروند هلیکوپتر ترابری سنگین دو ملخی "سی اچ – 47 سی" یا "چینوک".





در دهه ی 1970 میلادی، حکومت پیشین ایران در پشتیبانی از نیروهای مسلح عمان در مبارزه با شورشیان ظفار فعالیتی گسترده داشت. شماری از هلیکوپترهای کبرا و اصفهان هوانیروز در جریان عملیات در ظفار سرنگون شدند، اما بخش اعظم ناوگان هلیکوپتر هوانیروز دست نخورده ماند تا پس از انقلاب 1357 و در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق، عملیات رزمی تمام عیار را تجربه کند.
در جریان سال نخست جنگ، هلیکوپترهای کبرا در کنار جنگنده های نیروی هوایی، نقش مهمی در جلوگیری از پیشروی ستونهای زرهی و مکانیزه عراق ایفا کردند. در چند مورد نیز کبراهای ایران درگیر نبرد هوایی با هلیکوپترهای تهاجمی "می –24" روسی نیروی هوایی عراق شدند. بنا به برخی گزارشها در این درگیریها، شش فروند هلیکوپتر عراقی و ده فروند کبرا سرنگون شدند.
در عملیات "توفان صحرا" برای آزادی کویت در سال 1991، کبرا های آمریکایی در نقش پشتیبانی نزدیک هوایی به کار گرفته شدند. حدود 78 فروند کبرای تفنگداران دریایی آمریکا، 1273 ماموریت رزمی انجام دادند که تنها یکی از آنها در شرایط غیررزمی سرنگون شد. نیروی هوایی اسرائیل نیز در جریان حمله به واحدهای زرهی و استحکامات سوریه در دره بقاع لبنان، بهره گیری گسترده ای از کبراهای خود کرد. کبراهای اسرائیلی در این عملیات دهها تانک روسی "تی – 72" ارتش سوریه و نیز خودروهای زرهی دیگر را منهدم کردند.
جدیدترین نمونه ی کبرا به نام "ای اچ – 1 دبلیو" یا "سوپرکبرا" با توانایی های هوا به هوای بیشتر هم اکنون در واحد تفنگداران دریایی آمریکا خدمت می کند. یک نمونه آزمایشی چهار ملخی با تجهیزات الکترونیک پیشرفته تر و مقدورات پروازی افزونتر نیز ساخته شده است.



مشخصات فنی
نوع: هلیکوپتر تهاجمی / پشتیبانی ضد زره
حداکثر سرعت: 226 کیلومتر بر ساعت
حداکثر برد: 507 کیلومتر
طول: 16.18 متر
بلندی: 4.09 متر
قطر ملخ: 13.41 متر
وزن خالی: 2993 کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: 4536 کیلوگرم
پیشرانه: دو موتور توربوشفت "پرت اند ویتنی تی 400"
تسلیحات: یک برجک "جنرال الکتریک یونیورسال" برای تیربار سه لوله ی 20 میلیمتری "ام 197"، قابلیت حمل هشت موشک ضد تانک "تو"، موشکهای هوابه هوا و مقره های راکت انداز.


+ نوشته شده در  یکشنبه نوزدهم اردیبهشت 1389ساعت 16:28  توسط حمید محمد صادق  | 

موشک هاوک، شاهین شکاری

موشک هاوک، شاهین شکاری HAWK هاوک شاهین

موشک هاوک

شکاری
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه هجدهم اردیبهشت 1389ساعت 17:34  توسط حمید محمد صادق  | 

F-15 جنگنده شکاری

F-15 جنگنده شکاری

جنگنده F-15
 Eagle


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه هجدهم اردیبهشت 1389ساعت 17:27  توسط حمید محمد صادق  | 

مطالب قدیمی‌تر